Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



  • Laatste Reacties

Categorieën

Archief

Marcus du Sautoy is zeker één van mijn favoriete nog levende wiskundigen. Hij doet veel aan de popularisering van wiskunde: hij presenteert programma's bij de BBC en schreef het onvolprezen boek The music of the primes. Zijn nieuwe boek gaat over symmetrie en het heet Finding Moonshine. Ik ga het binnenkort bestellen!

Marcus du Sautoy

Du Sautoy werkt(e) als wiskundige aan zeta-functies. Hij kreeg in 2001 de prestigieuze Berwick Price van London Mathematical society. Ook werd hij in april 2004 door Esquire gekozen als een van de honderd meest invloedrijke mannen onder de veertig.

Vaak als ik op internet een bijzonder goed geschreven stuk over wiskunde tegenkom, met daarin volop pakkende voorbeelden, dan blijkt dat geschreven door Du Sautoy. Redenen genoeg om te vragen wie deze man bewondert. Hij kiest een naam die we eigenlijk al eerder verwacht hadden in deze rubriek...

Alexander Grothendieck

Alexander Grothendieck werd in 1928 geboren in Berlijn. Zijn vader was een opmerkelijk figuur: deze anarchist werd op 18-jarige leeftijd al veroordeeld tot de doodstraf in Rusland, kreeg gratie omdat hij zo jong was, verloor een arm bij een ontsnappingspoging en werd later vrijgelaten. Hij vocht in de Spaanse burgeroorlog en werd uiteindelijk als 'ongewenst' gedeporteerd naar Auschwitz, waar hij in 1942 overleed. Alexander woonde toen al een paar jaar in Frankrijk. Hij studeerde later aan de universiteit van Montpellier. Daarna ging hij naar Parijs en Nancy en werd hij lid van de legendarische groep Bourbaki. Na een paar jaar in São Paulo en Kansas, keerde Grothendieck in 1956 terug naar Frankrijk. Drie jaar later werd hij hoofd van het nieuwe Institut des Hautes Études Scientifiques. Hieronder een foto van Grothendieck tijdens zijn legendarische Séminaire de géométrie algébrique.

Grothendieck

Over Grothendieck valt veel meer te vertellen. We vroegen Du Sautoy per email waarom hij Grothendieck bewondert en wat er zo bijzonder is aan zijn werk. Ik vind zijn antwoorden te mooi om te vertalen. Ik verwacht dat de meeste lezers geen moeite zullen hebben met het Engels...

"He created a new language to be able to gain new insights into how to solve equations. Solving equations has been a major theme in mathematics ever since the Ancient Babylonians started solving the first quadratic equations. But some equations have proved very difficult to unlock. For example the equations at the heart of Fermat's Last Theorem remained enigmatic for centuries. It was only with the developments of techniques of Grothendieck and other French mathematicians that we have finally got the tools to solve such problems.

Grothendieck is a master of seeing structure where others before could only see a mess. It is a very abstract language that he has produced and many mathematicians are still battling to master its grammar. But everyone knows that mathematics changed after Grothendieck's contribution."

Have you ever worked together?

"In a dramatic gesture Grothendieck left mathematics in 1970 in his early 40s. He turned instead to politics. He turns 80 this year. So unfortunately I am too young to have worked with him which is a shame. His mathematical seminars at IHES in Paris are the stuff of legend. He was an incredibly charismatic mathematician. A mathematical prophet."

What kind of person is he?

"Grothendieck is an extremely complicated personality. His mathematics is extremely abstract and tough. He had an incredibly difficult childhood which you can read about in the last chapter of The Music of the Primes. The way he abandoned mathematics for politics upset many people. He currently lives the life of a hermit, hiding in the Pyrenees. It is said that he has gone crazy in later life and is starving himself to death."

Do you know a nice story about him?

"Grothendieck decided that teaching algebraic geometry in the jungles around Hanoi was the best way to protest against the Vietnam War. Not sure what the locals made of his incredibly abstract mathematics."

Du Sautoy raadt iedereen van harte aan om eens te kijken op de Grothendieck Circle.


Girlsday

In Nieuws, door Jeanine
24-04-2008

Toen ik op school zat werden er allerlei activiteiten georganiseerd rond het thema "Meiden studeren techniek". Ik herinner me dat ik eens met de andere bèta-meisjes uit mijn klas twee dagen naar de TU Eindhoven ging voor een "Meiden studeren techniek"-festival. We kregen allerlei leuke opdrachten, ik vermoed dat we een radio gesoldeerd hebben of zo, en we werden natuurlijk door de vooral mannelijke studenten het studentenleven mee ingenomen.

Activiteiten speciaal voor meisjes om techniek onder de aandacht te brengen zijn er nog steeds, en deze week extra veel in het kader van Girlsday. Zo'n 1000 meisjes tussen 10 en 15 jaar gaan of gingen op bezoek bij bedrijven, om eens te zien wat er in de praktijk gebeurt met techniek en ict. In Duitsland is het vandaag Girls' day, en Googles logo doet gezellig mee en toont een wiskundemeisje! (Met dank aan Marc voor de tip.)

google girlsday


Prijs voor spoorboekje

In Nieuws, door Jeanine
23-04-2008

Het werd vorige week al bekend: de nieuwe dienstregeling van de NS heeft de prestigieuze Franz Edelman Award gewonnen! Eergisteren werd de prijs uitgereikt in Baltimore aan het team van onderzoekers van de NS, de Erasmus Universiteit in Rotterdam, de University of Padova (Italië) en het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI). De software die gebruikt werd om het nieuwe spoorboekje samen te stellen, werd geschreven door Lex Schrijver en Adri Steenbeek van het CWI. Het is de 37e keer dat de prijs van het Institute for Operations Research and the Management Sciences werd uitgereikt.

trein

Wiskundige modellen liggen ten grondslag aan de Nederlandse dienstregeling. Het systeem houdt rekening met veel factoren, zoals beschikbare sporen, knooppunten, perrons, treinen en personeel. In de nieuwe dienstregeling, die in 2006 werd ingevoerd, zijn meer treinen gaan rijden en werden vertragingen teruggedrongen. Ook het dienstrooster van NS-personeel en benutting van het materieel is verbeterd.

Het systeem dat de wiskundige modellen doorrekent heet CADANS. Het is een van de vier systemen die de NS voor de dienstregeling gebruikt. De CWI-onderzoekers hebben het ontwikkeld voor de NS. Lex Schrijver werkte ook aan de software voor materieelroutering, evenals Gábor Maróti, die in 2006 promoveerde naar aanleiding van zijn onderzoek hiernaar op het CWI.

De wiskundemeisjes feliciteren al deze onderzoekers van harte!

(Persbericht van het CWI)


Wat we leren

In Leestip,Onderwijs, door Ionica
21-04-2008

Op zoek naar een illustratie voor een artikel belandde ik laatst bij de blogpost Why does engineering/math/science education in the US suck?. Geïntrigeerd door het plaatje las ik verder.

Wat we leren

Kathy Sierra verwijst onder andere naar een onderzoek van Jacques Hadamard. In The Psychology of Invention in the Mathematical Field (uit 1954) vraagt hij verschillende wetenschappers hoe zij hun werk nu eigenlijk doen. Het boek bevat een brief van Einstein waarin hij zijn eigen denkproces analyseert. Daar ben ik erg benieuwd naar. Ik ga het boek bestellen en zal er later zeker meer over schrijven!


Born to add

In Filmpjes, door Jeanine
19-04-2008

Bruce Stringbean en de Sesame Street Band zingen Born to add!

Via 360, met dank aan KP.


17-04-2008

De Basisbibliotheek - 1000 sleutelteksten uit de cultuurgeschiedenis van de Lage Landen staat sinds kort online.

De Basisbibliotheek biedt een selectie van duizend titels uit de Nederlandstalige cultuurgeschiedenis van de Middeleeuwen tot heden, van romans tot proefschriften, van pamfletten tot bijbelvertalingen, van bakerrijmen tot memoires. Meer dan de helft van de teksten is nu al volledig beschikbaar; de overige teksten volgen in de loop van 2008.

boeken

Er staan ook boeken over of met wiskunde tussen! Tom Koornwinder ging op zoek en vond het volgende lijstje:

1585, Simon Stevin, De Thiende
1604, Willem Bartjens, De cijfferinghe
1605-1608, Simon Stevin, Wisconstighe gedachtenissen
1984, Hans Freudenthal, Appels en peren / wiskunde en psychologie
1987, Hans Freudenthal, Schrijf dat op, Hans. Knipsels uit een leven
1990, D.J. Struik, Geschiedenis van de wiskunde
1999, Marjolein Kool, Die conste vanden getale

En ook nog de volgende titels met een wiskunde-component:
1953, E. van Everdingen, C.H.D. Buys Ballot. 1817-1890
1981, Hugo Brandt Corstius, Opperlandse taal- & letterkunde
1987, Constantijn Huygens, Mijn jeugd (ed. C.L. Heesakkers)
1990, A.J. Kox, Van Stevin tot Lorentz
1998, Bastiaan Willink, De tweede Gouden Eeuw


Lunchlezingen

In Uitjes, door Jeanine
15-04-2008

De Leidsche Flesch, de Leidse studievereniging voor wiskunde, natuurkunde, sterrenkunde en informatica viert deze twee weken haar zeventiende lustrum. Onderdeel van de festiviteiten is een reeks van lunchlezingen, die vast ook voor onze lezers interessant is, zeker als je toch al in de buurt bent en lunchpauze hebt.

logo leidsche flesch

Dinsdag 15 april: Leon van den Broek, Solitair, maar niet alleen, Snellius, zaal 312
Woensdag 16 april: Frank Verbunt, Waar zijn de baryonen?, Oortgebouw, De Sitterzaal
Donderdag 17 april: Lieven Vandersypen, Kwantumrekenen - droom of werkelijkheid?, Huygens, zaal 226
Maandag 21 april: Sander Bais, Keerpunten in de natuurwetenschappen, Oortgebouw, De Sitterzaal
Dinsdag 22 april: Gunther Cornelissen, Luisteren naar vormen, Snellius, zaal 312
Woensdag 23 april: David Bakker, Cryptografie van de OV-chipkaart, Oortgebouw, De Sitterzaal

(Het Snellius, het Oortgebouw en het Huygens liggen vlak naast en tegenover elkaar aan de Niels Bohrweg, klik op de links hierboven voor verscheidene routebeschrijvingen.)

Aanvang 13.00 uur, de lunch is gratis.


SeifertView

In Algemeen, door Jeanine
14-04-2008

Jack van Wijk van de TU Eindhoven mailde ons over zijn programma SeifertView. Het is een programma dat gebruikt kan worden om Seifert-oppervlakken te visualiseren. Maar wat is een Seifert-oppervlak? Dat vroeg Van Wijk zich ook af toen Arjeh Cohen hem vroeg om er een plaatje van te maken.

Je begint met een knoop. In de wiskunde is een knoop een klein beetje anders dan in de gewone wereld: in de wiskunde is een knoop een gesloten lus.

knopenknoop

De eerste twee knopen in het plaatje hierboven zijn "dezelfde" knoop: als je de één een beetje vervormt krijg je de ander. De rechter knoop is echt een andere: om die te veranderen in de eerste knoop zou je hem moeten doorknippen en weer vastknopen.

Wat hebben knopen te maken met die Seifert-oppervlakken? Van Wijk geeft een erg mooie en duidelijke uitleg op zijn website. Bij elke knoop kun je een Seifert-oppervlak maken: voor iedere knoop blijkt er een georiënteerd oppervlak te bestaan dat die knoop als rand heeft.

De plaatjes zijn zeker de moeite waard. Dit is een voorbeeld van een Seifert-oppervlak:

seifert

En wat nog veel leuker is: op de site van Van Wijk kun je SeifertView gratis downloaden, en op deze pagina staan gebruikstips.


13-04-2008

Op Peoples Archive vertellen belangrijke mensen over hun leven, wat een geweldig idee!


Donald Knuth filmpje

Er staan bijvoorbeeld 97 filmpjes van Donald Knuth, 93 van Michael Atiyah en maar liefst 144 van Benoit Mandelbrot. Jammer genoeg kunnen we de filmpjes hier niet embedden, dus surf snel zelf naar Peoples Archive!


Kangoeroe

In Nieuws,Onderwijs, door Jeanine
11-04-2008

Vandaag vindt de jaarlijkse Kangoeroe-wedstrijd plaats op een heleboel scholen, niet alleen in ons land, maar zeker ook daarbuiten: in maar liefst veertig landen tegelijk! In Nederland en Vlaanderen doen dit jaar weer meer leerlingen mee dan ooit: 95198 deelnemers maken de Nederlandstalige opgaven op verschillende niveaus.

In Vlaanderen doen 110 basisscholen mee met 3470 leerlingen en 142 scholen voor voortgezet onderwijs met 13040 leerlingen. In Nederland doen 627 basisscholen met 17048 leerlingen mee en 574 scholen voor voortgezet onderwijs met 61640 leerlingen. Dit betekent een stijging ten opzichte van vorig jaar met ruim 14%.

kangoeroe

Van de Kangoeroewebsite:

De Kangoeroewedstrijd laat je ervaren dat wiskunde heel leuk en uitdagend kan zijn, voor iedereen op zijn eigen niveau. Je hebt een gezond stel hersens, en het kan geen kwaad die eens te laten kraken. Ontdek dat je meer kunt dan je zelf dacht. En wat is er leuker dan te laten zien dat je meer kunt dan jouw docent van je had verwacht! Bovendien kun je nog prijzen winnen ook...

Het gaat om vierentwintig of dertig verrassende vraagstukken die stuk voor stuk een vonkje creativiteit, een flits van inzicht, vragen. Vijf antwoorden per opgave zijn gegeven, één is er goed. Welk? De eerste vragen zijn makkelijk, maar gaandeweg worden ze lastiger. Wie haalt de eindstreep zonder te struikelen?

De opgaven van voorgaande jaren staan ook allemaal op de Kangoeroewebsite, klik in het menu door naar "Opgaven" en het gewenste jaar.