Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



Je bekijkt nu de archieven van augustus 2006.

  • Laatste Reacties

Categorieën

Archief

Archief voor augustus 2006

Ochtendprobleem dinsdag

In Algemeen, door wiskundemeisjes
15-08-2006

Stel a = b,
dan a2 = ab
en a2 – b2 = ab – b2,
dus (a + b)(a – b) = b(a – b)
en dus a + b = b.
Maar a = b, dus dit betekent 2b = b
en dus 2 = 1.
Wat gaat er mis?

(Jeanine)


Ochtendprobleem maandag

In Algemeen, door wiskundemeisjes
14-08-2006

In het land der schurken en ridders wonen twee typen bewoners: 1) Ridders, mensen die altijd de waarheid spreken; 2) Schurken, mensen die altijd liegen. Je kan niet aan een persoon zien of hij een schurk of een ridder is.

ridder

a) Iemand zegt: “Als ik een schurk ben, dan lieg ik.” Kan dit een ridder zijn?
b) Iemand zegt: “Als ik een ridder ben, dan spreek ik de waarheid.” Kan dit een schurk zijn?
c) Streep de verkeerde woorden weg, zodat de stelling klopt. Een schurk zegt: “Als ik een schurk/ridder ben, dan lieg ik/spreek ik de waarheid.”

(Jeanine)


13-08-2006

logo vierkant

Deze week zijn de wiskundemeisjes op Vierkantkamp, samen met een stuk of 35 jongeren uit klas 3 t/m 6 en een boel bijzonder gezellige collega-begeleiders. Maar we laten jullie natuurlijk niet in de steek: elke dag kunnen jullie fijn nadenken over een vers ochtendprobleem! We kiezen de ochtendproblemen uit de puzzels die we op kamp gaan doen.

We hebben zelf echter de hele week geen internet, dus jullie zullen er zelf uit moeten komen! Kijk hier dus elke dag om half tien 's ochtends voor een nieuwe opgave & doe gezellig mee!

(Jeanine)


11-08-2006

Deze week is Jeanine op vakantie en ben ik ziek thuis, dus intelligente stukjes zitten er even niet in op de wiskundemeisjes. Als ik niet slaap, kijk ik filmpjes op YouTube. Hierbij twee filmpjes voor jullie.

Een rappende wiskundeleraar (formulas in da house!)



Look around you maths (een persiflage op schooltelevisie)


(Ionica)


25 gedeeld door 5 is 14

In Filmpjes,Grapjes,Kunst, door wiskundemeisjes
08-08-2006

Erwin Kuipers mailde ons vorige week over een veel voorkomend misverstand:

Ik stuur jullie dit mailtje even om jullie er op te attenderen dat hoewel jullie waarschijnlijk denken dat 25 / 5 = 5, dat niet helemaal klopt. De uitkomst moet natuurlijk 14 zijn. Kijk namelijk hier maar eens mochten jullie mij niet geloven...

Geen dank hoor, ik wil natuurlijk niet dat jullie straks een flater slaan op de universiteit.
Wat een geweldig filmpje! Weet iemand uit welke film dit fragment komt?

(Ionica)


Kamp B

In Algemeen,Nieuws, door wiskundemeisjes
07-08-2006

Deze week organiseert Vierkant kamp B, het wiskundekamp voor jongeren uit klas 1 en 2 van de middelbare school. Net als de deelnemers van kamp A beginnen zij elke dag met ochtendproblemen.

Ochtendprobleem 1: leeftijden
Een wiskundestudent komt een café binnen, bestelt wat te drinken en begint een gesprek met de barman. De barman vertelt de student dat hij 3 kinderen heeft. "En hoe oud zijn ze?" vraagt de student nieuwsgierig. "Welnu," zegt de barman, "het product van hun leeftijden is 72." De student denkt na en zegt na een tijdje: "Maar dat is niet genoeg, ik moet meer informatie hebben!" "Oké," zegt de barman, "als je naar buiten loopt en kijkt welk huisnummer dit café heeft, weet je de som van hun leeftijden." De student loopt naar buiten, komt even later weer terug, en zegt: "Ik weet nog steeds niet genoeg!" De barman zegt daarop: "Mijn jongste dochter is gek op ijs!"

Hoe oud zijn de kinderen en wat is het huisnummer van het café?

Ochtendprobleem 2: vierendelen
Deel het getal 45 zodanig in vier delen dat het volgende geldt: als ik bij het eerste deel 2 optel, van het tweede deel 2 aftrek, het derde deel met 2 vermenigvuldig en het vierde deel door 2 deel, krijg ik steeds dezelfde uitkomst.

Ochtendprobleem 3: blokletters
Beschouw alle getallen waarvan de naam, in blokletters geschreven, uit alleen rechte lijnstukken bestaat (bijvoorbeeld: "EEN" bestaat uit elf rechte lijnstukken). Kun je een getal vinden dat even groot is als het aantal lijnstukken dat je nodig hebt om het getal in blokletters te schrijven?

Kunnen jullie ze ook oplossen?

(Jeanine)


Zoek x

In Grapjes, door wiskundemeisjes
04-08-2006

Wat vreemd dat de student nul punten kreeg voor deze geweldige oplossing:

zoek x

(Ionica)


02-08-2006

Je kan 'bewijzen' dat elk getal bijzonder is: stel maar eens dat er een kleinste getal is, dat niet bijzonder is. Dat is ook een speciale eigenschap, dus dit getal is toch bijzonder!

Het bovenstaande werkt stiekem toch niet zo goed, maar voor wiskundigen zijn toch bijna alle getallen bijzonder. De bekendste anekdote gaat over 1729. De Indiase wiskundige Ramanujan lag ziek op bed en Hardy kwam bij hem op bezoek. Hardy vertelde dat hij een taxi met nummer 1729 had genomen en dat hij het jammer vond dat dit zo'n saai getal was. "Nee, het is juist een heel interessant getal", antwoordde Ramanujan: "1729 is het kleinste getal dat op twee manieren als de som van twee derdemachten geschreven kan worden."

Op de website What's special about this number? kun je van een heleboel getallen onder de 10000 vinden waarom ze bijzonder zijn. De wiskundemeisjes selecteerden een paar highlights:

18 is het enige getal dat gelijk is aan twee maal de som van zijn cijfers.

121 is het enige bekende kwadraat van de vorm 1 + p + p2 + p3 + p4, waarbij p een priemgetal is.

432 = (4) (3)3 (2)2.

1160 is het maximaal aantal stukken dat je uit appel kan krijgen met 19 keer snijden.

2520 is het kleinste getal dat deelbaar is door 1 tot en met 10.

9973 is het grootste priemgetal dat uit vier cijfers bestaat.

(Ionica)