Wiskundemeisjes

Ionica & Jeanine
 
Slik Internetbureau Rotterdam Internetbureau Rotterdam



Je bekijkt nu de archieven van september 2010.

  • Laatste Reacties

Categorieën

Archief

Archief voor september 2010

10-09-2010

Het wiskundetijdschrift Pythagoras gaat zijn vijftigste jaargang in. In het kader van dit jubileum verschijnt in elk nummer van deze jaargang een puzzel met het getal 50 als thema. Met kans op mooie prijzen, die in het volgende nummer onthuld zullen worden!

pythprijsvraag

Klik verder voor een mooie pdf met deel 1 van de prijsvraag.


Op vrijdag 24 september staat het Amsterdamse NEMO in het teken van wetenschap, muziek, experimenten, kunst en feest op Discovery Festival. En wij mogen 2 x 2 vrijkaarten weggeven!



Op het programma staan onder andere micro-talks van natuurkundige Erik Verlinde en ruimteheld Wubbo Ockels. Wiskundig hoogtepunt wordt waarschijnlijk Turn Back Time met wiskundige modellen van biochemische netwerken. En verder is het zoals elk jaar vooral één groot feest (zegt Ionica die de afgelopen jaren meer dan eens de geplande nachttrein naar Leiden miste omdat het zo gezellig was op de dansvloer).

Bekijk vast het volledige programma op de site van Discovery Festival. Je kunt ook gelijk online kaarten bestellen. Tickets kosten in de voorverkoop 10 euro, aan de deur betaal je 12 euro. Studenten en CJP pashouders betalen 7,50 euro in de voorverkoop en 10 euro aan de deur.

Je kunt je ook aanmelden als vrijwilliger, wij weten uit ervaring dat het erg leuk is om mee te helpen achter de schermen!

Win die vrijkaarten!
Zoals gezegd mogen wij van de organisatie 2 x 2 vrijkaartjes weggeven. Laat als je wilt meeloten voor die kaarten bij dit bericht een reactie achter met "Ja, ik wil dansen op..." en de titel van jouw favoriete wetenschappelijke dansplaat. Reageren kan tot en met vrijdag 17 september. Daarna zwengelen Jeanine en ik de random generator aan om de winnaars te bepalen.


Pi-ketting

In Kunst, door Jeanine
06-09-2010

Martijn stuurde ons een link naar deze bijzondere pi-ketting. Van RGB Laboratory, zo te zien alleen te koop in Japan.

pi-necklace


04-09-2010

Deze column verschijnt vandaag in de Volkskrant.

Vorige week was het zover. Honderden brugklassers liepen totaal verregend hun nieuwe school in, de docenten praatten met een kop koffie en een gebakje bij over de vakantie, de nieuwe collega's werden voorgesteld, iedereen bracht zijn kasten en mappen op orde en probeerde zo snel mogelijk alle namen te leren. Mijn eerste begin van een schooljaar in een nieuwe rol: die van docent.

Ik gaf voor de zomervakantie al een paar maanden les, maar toen begon ik midden in het schooljaar, in twee klassen die al gewend waren aan de manier van werken van mijn voorgangers. "Ja, maar bij mevrouw X deden we altijd…" en "Ja, maar meneer Y zei altijd…", dat idee. "En we kregen helemaal nooit huiswerk, en we mochten altijd alles!" Tuurlijk.

juffrouw-voor-de-klas

De reacties uit de universitaire wereld, waar ik ook nog steeds werk, zijn divers. Iedereen vindt dat er meer academici voor de klas moeten, want om leerlingen te motiveren voor een academische studie is het goed om een rolmodel te hebben, een docent die weet hoe het eraan toe gaat op de universiteit. Sommige professoren reageren dan ook met: “Wat goed dat je het onderwijs in gaat!” Maar er zijn er ook die eigenlijk stiekem (of minder stiekem) vinden dat het carrière-technisch een niet zo slimme keuze is om voor het onderwijs te kiezen en dat ik me beter zou kunnen concentreren op het vinden van een uitdagende onderzoeksbaan (lees: tijdelijk, in het buitenland, en zonder perspectief op wat voor vaste aanstelling dan ook als je weer terugkomt).

Om voor de klas te staan, moet je natuurlijk een lesbevoegdheid halen. Ook dat wordt vanuit de onderzoekswereld soms wat sceptisch bekeken: we geven toch allemaal colleges aan studenten, zonder enige didactische opleiding, en dat gaat prima! Meestal wel, inderdaad. Maar niet bij iedereen. Daarom is ook voor beginnende docenten aan de universiteit het behalen van een basiskwalificatie onderwijs tegenwoordig verplicht. Bovendien is er, zoals ik inmiddels gemerkt heb, een behoorlijk verschil tussen het onderwijs aan leerlingen van een jaar of veertien en dat aan gemotiveerde wiskundestudenten van achttien of ouder (die je bovendien, als ze een keertje niet gemotiveerd zijn, lekker naar huis kunt sturen).

Ik vind de colleges vakdidactiek op de lerarenopleiding dan ook leuk en nuttig. We bespreken hoe je de juiste vragen kunt stellen, zodat een leerling zelf bedenkt hoe hij iets kan oplossen en waarom dat werkt. Ook misconcepties komen aan de orde: wat voor onverwachts kan er gebeuren in het hoofd van een leerling? Een voorbeeld: als je x=3 moet invullen in de formule 2x2+6, moet je onthouden hebben dat tussen de 2 en de x eigenlijk een vermenigvuldigingspunt stond, en dat je dus 2·32+6 = 2·9+6 = 24 krijgt, en niet 232+6 = 535.

Zoveel mogelijk anticiperen, altijd creatief blijven, je proberen in te leven in de gedachtewereld van de leerling en de juiste vraag stellen. En dan, af en toe: een blik van verheldering. “O, maar eigenlijk is het dus helemaal niet zo moeilijk!” Daar doe je het voor, als docent.


En... de winnaars!

In Algemeen, door Jeanine
02-09-2010

Tot gisteren mochten jullie reacties achterlaten om kans te maken op De dronkemanswandeling of Getallen ontraadseld. We hebben de randomgenerator aangezwengeld en de winnaars zijn.... *tromgeroffel*...

dronkemanswandeling

De dronkemanswandeling (door Leonard Mlodinow) is gewonnen door:
Daan (58)
Erna (64)
Jannet (100)
Ben J (113) en
Anne Maaike (191)!

getallenontraadseld

Getallen ontraadseld (door Alex Bellos) is gewonnen door:
Dirk (64)
Yvonne (92)
Remko (125)
Anita (152) en
Leonie (157)! (die van de reactie op 17 augustus, niet de andere Leonie).

(De namen hierboven zijn precies de namen zoals ze zijn ingevoerd, dus als je ook Dirk of Remko heet en wel je achternaam had ingetypt heb je helaas niet gewonnen.)

Van harte gefeliciteerd! Als je een boek gewonnen hebt, mail ons dan zo snel mogelijk je adres en het boek komt naar je toe.